Как изкуственият интелект променя финансите

Допреди няколко години темата за изкуствения интелект (AI) още изглеждаше сравнително далечна, макар и съществуваща. Днес обаче не минава и седмица, без да се появи новина за практическо приложение на AI или поредната иновация в сферата. Роботизацията навлиза във всички сфери на бизнеса и ежедневния живот на хората. Съвсем естествено това не отминава и финансите.

В основата на революционния скок на изкуствения интелект е софтуер, който може сам да „се обучава“ и подобрява, въз основа на получени данни. Той може да бъде имплементиран в редица процеси, които изискват постоянни и повторяеми действия. Наскоро проучване на Ernst & Young показа, че въвеждането на софтуер с изкуствен интелект е приоритет за финансовите лидери в следващите години. Процесът не е лишен от притеснения, че „роботите“ могат да доведат до изместване на човешкия елемент и съкращаване на работни места. От друга страна обаче, финансовите лидери са на мнение, че автоматизацията на определени процеси ще освободи човешки ресурс за задачи с по-висока добавена стойност. Такива, които (поне засега) софтуерът не може да извършва. Друго проучване – на McKinsey Global Institute, прогнозира, че в скоро време могат да бъдат автоматизирани процеси, които заемат 34% от работното време на финансовите специалисти.  В замяна на това заетите във финансовия сектор могат да обърнат повече внимание на стратегическо планиране и партньорството с бизнеса. Теми, които според финансовите лидери трябва да получат приоритет.

Противно на общоприетото мнение, че във финансовия сектор няма склонност към риск, именно тук бяха въведени редица нови технологии с изкуствен интелект.

Банките въвеждат чатботове и дигитални асистенти
Независимите приложения, които човек може да свали и използва в личните си финанси, са в разцвета си. Става въпрос за чатбот – приложения, които потребителите могат да вържат с банковите си акаунти и да получават информация, съвети и анализи за финансите си. Това накара самите банкови институции също да инвестират в разработването на собствени чатботове. Въвеждането на тези роботизирани „лични банкери“ може да промени сериозно работата с клиенти на търговските банки. До края на годината Bank of America планира да пусне собствен чатбот на име Erica – дигитален асистент, с който клиентите могат да се съветват както писмено, така и на принципа на гласовите съобщения. Само с една команда потребителят може например да нареди превод или плащане на сметка.

Само преди дни най-голямата швейцарска банка UBS Group съобщи, че наема хора за обучаване на машини с изкуствен интелект. Дигиталният асистент на банката може да съдейства на клиентите в управлението на портфейлите им, да анализира и взема решения, които досега са изисквали човешка анализаторска мисъл. Подобни чатботове се тестват от редица световни банки като J.P.Morgan и сингапурската OCBC.

Миналата есен компанията за мултимедиен софтуер Adobe пусна платформата си с изкуствен интелект Sensei – серия роботизирани услуги, които са съвместими с останалите продукти на Adobe. Година по-късно компанията обяви, че добавя нова услуга, насочена към банките. Тя ще предоставя пазарни анализи, ще следи тенденциите и ще отправя препоръки за това, кои банкови продукти да бъдат предлагани на клиентите приоритетно и персонализирано. Услугата вече се тества от американските Citi и U.S. Bank, европейските HSBC, BNP Paribas, Barclays, Royal Bank of Scotland , както и от австралийската Australia Bank.

Изкуственият интелект и борбата с измамите
Увеличаването на обема на електронната търговия увеличи и рискът от дигитални измами. Проучване показва, че през 2015 г. обемът на грешно отказани транзакции заради подозрение за измами са стрували на бизнеса 118 млрд. долара в световен мащаб. В една трета от случаите това е довело и до загуба на клиенти. Изкуственият интелект може да бъде много полезен при борбата с измамите при онлайн плащания и преводи, заради способността си да обработва бързо големи масиви данни и да се самообучава, анализира и взема решения.

Компанията за платежни услуги Mastercard дава такъв пример. В последно време корпорацията пусна редица, базирани на изкуствения интелект, услуги. Една от тях е апликация, която позволява потребителите да оторизират плащане като си направят селфи с телефона – на принципа на лицевото разпознаване. В началото на годината беше стартирана и платформата Decision Intelligence, която подобрява анализа на транзакции в реално време и с това намалява броя на погрешните откази. DI анализи предишни плащания и пазарувания на клиента, въз основа на които създава модел на поведение.

На финансовите пазари автоматизацията е още в „бебешка възраст“
Платформите за алгоритмично търгуване на финансовите пазари не са новост. В изминалите години обаче те не функционираха идеално и се случваше да допуснат и грешки. Предполага се, че именно такава е довела до краха на нюйоркската фондова борса през май 2010 г. Технологията обаче се подобрява и развива, а с помощта на внедряването на изкуствен интелект скоро може да промени търговията на борсите. През изминалите три години на форекс пазара стана хит т.нар. високочестотна търговия, при която времето понякога се измерва в милисекунди.

Трансформацията се прехвърля и към фондовите борси под формата на софтуер за анализ на сделки. Наскоро в Сан Франциско набра популярност стартъпът за разработка на изкуствен интелект Sentient Technologies. Компанията всъщност е създадена преди десет години, но едва през 2014 г. пуска и проекта си: софтуер, който може за секунди да анализира милиони единици данни, за да очертае трейдинг модели и да състави прогнози. След това създава стратегии, наричани „гени“, които се тестват в реалната търговия. Въз основа на резултатите, софтуерът се обучава и еволюира.

Според данните над 1300 световни хедж фонда използват алгоритми в процеса на търговия на фондовите борси. Все още обаче никой не е заложил изцяло на компютърна търговия. Засега ефективността на софтуера с изкуствен интелект на фондовите пазари е под въпрос, тъй като процесите там често са непредсказуеми и се влияят от нефинансови фактори, например туитовете на американския президент Доналд Тръмп, които често се отразяват на цената на акциите на различни компании.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *